[ Home ] [ O Stowarzyszeniu ] [ Zarząd TPSP] [ Wystawy ] [ Członkowie ] [ Kontakt ]

O Stowarzyszeniu

 

 

 

Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych "Zachęta" powstało w Częstochowie w roku 1949 jako filia warszawskiego TPSzP "Zachęta" założycielem był Henryk Klajman. Do Towarzystwa poza pasjonatami sztuk plastycznych należeli czołowi artyści Częstochowy jak:

Wanda Wereszczyńska

Maskymilian Brożek

Władysław Michniewski

Wojciech Barylski

Edward Strzyżewski

Stanisław Łyszczarz

i inni

Zajęcia edukacyjne odbywały się trzy razy w tygodniu z rysunku, rzeźby, malarstwa, grafiki i historii sztuki. Prowadzili te zajęcia wyżej wymienieni artyści.

Trudny okres Towarzystwa zaczął się zchwilą śmierci Henryka Klajmana staliśmy się niechcianym dzieckiem na mapie kulturalnej Częstochowy. Jednak aktywność twórcza członków TPSP "Zachęta" nie pozwoliła na zlikwidowanie artystycznej działalności jej członków. W owym czasie organizowane przeglądy, konkursy plastyczne, plenery rozwijały aktywność plastyczną ludzi skupionychw TPSP. Wprawdzie przez te lata różnie operowano nazewnictwem. Najczęsciej grupa Zachęta.

Od 1995 roku kiedy TPSP przyjęło imię patronki Wandy Wereszczyńskiej aby uczcić jej pamięć i zaangażowanie w rozwój kulturalny w naszym mieście. W 1979 roku opiekę nad ludźmi skupionymi w TPSP "Zachęta" objęła Spółdzielnia Mieszkaniowa "Nasza Praca". Prezes Spółdzielni Wiesław Brągoszewski udostępnił pomieszczenia na pracownie i zapewnił pomoc finansową na działaność edukacyjną i wystawienniczą.

Do chwili obecnej Towarzystwo korzysta z pracowni i sali wystawienniczej przy Klubie Spółdzielczym "Nasza Praca" W Częstochowie na ul. Broniewskiego 3.

W listopadzie 2014 roku Towarzystwo obchodziło rocznicę 65-lecia TPSP "Zachęta", 35-lecia współpracy ze Spóldzielnią Mieszkaniową "Nasza Praca",20-lecia istnienia Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych im. Wandy Wereszczyńskiej.

 

Prezes Jadwiga Wosik

 

Grudniowa wigilia w siedzibie 2019


Grudniowa wigilia 2023

 

 

 

 

Copyright 2010 B I G - D U O Informacja Gospodarcza
za treść reklamy odpowiada zleceniodawca